Princip for fagfordeling og skemalægning
Fagfordeling
-
Bærende princip i fagfordelingen er elevens tarv.
- Lærernes kvalifikationer danner grundlaget for fagfordelingen, idet det tilstræbes, at faglærere har linjefagsuddannelse eller tilsvarende kvalifikationer i det fag, de underviser i.
- Klasselærerhvervet bør tildeles flest mulige lærere.
- Lærerteamet omkring en klasse tilstræbes at bestå af lærere af begge køn og af mindst én erfaren lærer.
- Det tilstræbes, at færrest mulige lærere underviser i mere end en fase.
Skemalægning
Det bærende princip er elevens tarv, men derudover ønskes følgende forhold omkring
pædagogisk hensyn, elevskemaet og lærerskemaet i størst muligt omfang tilgodeset.
- Pædagogiske hensyn:
- klasselæreren har undervisning i sin klasse så mange ugedage som muligt.
- ønsker om dobbelttimer/enkelttimer søges opfyldt.
- ønsker om parallellægning af timer for at kunne samarbejde på tværs af klasser søges opfyldt.
- Praktisk/musiske fag placeres så vidt muligt spredt hen over ugen.
- Elevskema:
- Skemaet for 0.-3. klasse følger åbningstiderne i DUS
- ingen mellemtimer på 0.-6. klassetrin.
- så få mellemtimer som muligt på 7.-9. klassetrin.
- timerne så vidt muligt jævnt fordelt på ugens dage.
- At give elever fra og med 4. klasse flest mulige morgentimer
- Lærerskema:
- videreuddannelse
- borgerligt ombud
- personlige ønsker